Logo’s ontwerpen, een van mijn favoriete bezigheden.
Het verhaal achter mijn eigen logo deel ik hier graag. Hoe kom je sowieso op het idee en hoe komt het eindresultaat tot stand.
Er zijn meerdere aspecten die mee wegen in de keus van jouw logo. Maar hoe uit je deze? En wat is je doel? Voor mij was het belangrijkste om op te vallen. Met een naam als Pink Lama trek je al aandacht, want wat doet Pink Lama eigenlijk?
Het kiezen van beeld, kleur en lettertype. Ik wilde een speels maar toch strakke logo met een opvallende accent.
Beeld:
Dus ging ik voor beeld op zoek naar foto’s van lama’s. Eerst trek je die over, dat kan met de hand of digitaal in illustrator. Daarmee had ik al een start. Doe ik een hele lama of een halve? Ik heb gekozen voor het hoofd, want hoe grappig is een lamahoofd! Lama’s zijn mijn keus als mascotte, ze zijn grappig, maar ook eigenwijs. Dat past best wel bij mij. Veel mensen zeggen tegen mij “Lama?? Die spugen toch!?” Dat klopt, en precies dat is mijn accent. Deze lama spuugt creativiteit. En welke kleur valt het meest op? “Magenta”, vandaar de naam Pink Lama en komt mijn accent naar voren door een magenta druppel die mijn lama uit spuugt.
Kleur:
Met als accentkleur Magenta (omdat dit het meest opvallende kleur is in het natuur) heb ik besloten de rest rustig te houden, anders wordt het een bonte boel. Bont mag wel, maar niet in mijn logo zelf. Dus heb ik gekozen voor een rustige middel grijs. Bij donkere achtergronden wordt grijs vervangen met wit. Op die manier heb ik kleuren die overal op of bij past.
Lettertype:
Dit is altijd een lastige, ik wilde een ronde letter, maar geen script en niet te “iel”, maar lekker vol. Na het vinden van mijn lettertype kijk ik hoe en waar ik het nog wil aanpassen, voorbeeld is de punt op de i. Daar heb ik een druppel van gemaakt, zoals in mijn logo beeld gebruikt wordt. En deze laat ik gewoon grijs, anders zijn er te veel accenten.
Totaal plaatje:
Daarnaast houd ik me ook bezig met het positionering van beeld en tekst. Ik heb gekozen voor twee varianten van mijn logo. Een landscape en portrait variant. Voor officiële zaken gebruik ik de landscape variant, zoals op mijn visitekaartjes, facturen, e-mail footer, etc. In mijn socials bij foto’s en beeld gebruik ik ook vaak de portrait variant.
Het hebben van meerdere varianten maakt mijn logo flexibel, een van de kern aspecten van Pink Lama. “Flexibel zijn”.
Zo heb ik een logo die heel goed bij mij past, de aandacht trekt en die altijd een gesprek aanwakkert, want ik krijg vaak de vraag: “Waarom heb je voor Pink Lama gekozen?” Zo heb ik direct al een mooi gespreksonderwerp.